מחקר ישראלי חדש: קנאביס מסייע להקלה בתסמיני הסרטן

מחלת הסרטן

מחלת הסרטן היא ללא ספק המגפה של העולם המודרני, ההתמודדות איתה קשה ומתישה והיא פוגעת ואף גורמת תמותה למיליוני בני אדם בעולם, מדי שנה. לצמח הקנאביס סגולות רפואיות רבות וכבר הוכח כי הוא יעיל לטיפול בסימפטומים של המחלה. גם משרד הבריאות מכיר ביתרון של קנאביס לטיפול בחולי סרטן. סרטן הוא אחת ההתוויות של המשרד  לקבלת רישיון לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. מחקר ישראלי חדש, מצטרף לשורת מחקרים  שנעשו לפניו ומאשש כי טיפול בקנאביס עשוי לשפר את תסמיני מחלת הסרטן ולשפר את איכות חיי הסובלים מהמחלה. 

  • מהן הסגולות הרפואיות של קנאביס? 
  • האם קנאביס מסייע לחולי סרטן? מחקר חדש
  • האם קנאביס יכול לרפא את מחלת הסרטן? 
  • מהו שמן "ריק סימפסון" והאם הוא מסייע לחולי סרטן? 

מהן הסגולות הרפואיות של קנאביס?

עדויות לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים ניתן למצוא כבר מהמאה ה-13. בני אדם נהגו לרקוח משחות ולהפיק שמנים מצמח הקנאביס כדי להקל על מכאובי גוף ונפש. בשנות ה-60 של המאה הקודמת, חוקרים הצליחו לבודד את רכיבי הצמח ולבחון את ההשפעה שלהם על בני אדם. מאז ועד היום נמצאו ראיות מדעיות רבות לכך שקנאביס בעל תכונות תרפויטיות. הממסד הרפואי בעולם, כולל ארגון הבריאות העולמי, מכירים ביתרונות הרפואיים של קנאביס לשיכוך כאבים, לטיפול בדלקות, אפילפסיה, קרוהן וקוליטיס, הפרעות תיאבון, אינסומניה, חרדה ודיכאון ועוד. בשנים האחרונות מחקרים מספר העלו כי שימוש בקנאביס מסייע להאטת קצב גידול תאים סרטניים וכן להקלת תסמיני המחלה. 

האם קנאביס מסייע לחולי סרטן? 

מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים, מצאו כי השימוש בקנאביס בקרב חולי סרטן, מקל על ההתמודדות עם תופעות הלוואי של המחלה וכן עם תופעות הלוואי של טיפולים כימותרפיים (כאבים, בחילות, סחרחורות ועוד). יתרה מכך, במחקרים מספר נמצא כי קנאביס משפיע על קצב התפתחותם של תאים סרטניים, מאפשר להאט את הקצב ואף בעל פוטנציאל להרג של תאים סרטניים. המחקר הישראלי החדש ("הטכניון", מרכזים רפואיים "העמק", "הגליל" ו"סאיקי"), אשר פורסם בירחון המדע, Frontiers of Pain Research, במאי 2022, בחן את תגובתם של חולים אונקולוגיים בגירים  לטיפול בקנאביס רפואי במשך חצי שנה. החוקרים מצאו כי טיפול בקנאביס הביא לשיפור ניכר במצב החולים. 50 אחוז מהם דיווחו על ירידה ברמות הכאב , למעלה מ-15 אחוז דיווחו על ירידה ברמת הלחץ הכללית ודרגת החומרה של תסמיני המחלה. המחקר מצא כי תופעות הלוואי זניחות ומרבית החולים חשו שיפור כללי בעקבות הטיפול בקנאביס רפואי. 

האם קנאביס יכול לרפא את מחלת הסרטן?

אחד מכל 5 גברים ואחת מכל 6 נשים, יחלו בסרטן במהלך חייהם. סרטן הוא השם הכולל למחלות שונות שבהן תאי הגוף מתחלקים באופן בלתי מבוקר, מה שיוצר גידולים ממאירים העלולים להתפשט למקומות נוספים בגוף וליצור גרורות. למרות שחקר הסרטן מתקדם כל הזמן , טרם נמצאה תרופה לסרטן וגם קנאביס אינו יכול לרפא סרטן. יתרה מזאת, חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי, ולא ניתן לקבוע עדיין את השפעתו על חולי סרטן. עם זאת, עולם המדע הצליח לספק ראיות רבות אודות הפוטנציאל הרפואי של קנאביס לסייע לחולים. נמצא שקנאביס מפחית את תופעות הלוואי של המחלה ומקל על הכאבים. במחקר ישראלי שנערך באוניברסיטה העברית ופורסם בירחון הרפואי, Frontiers in Pharmacology, הוכח כי שימוש בקנאבידול יחד עם תרופות כימותרפיות, מאפשר לתרופות לחדור ישירות אל התא הסרטני ולהרוג אותו מבפנים באופן שאינו פוגע בתאים הבריאים. עולם המדע  מצוי במירוץ למציאת התרופה לסרטן, חוקרי סרטן ומדענים בוחנים את יכולתו של קנאביס לסייע למלחמה במחלה. 

מהו שמן "ריק סימפסון" והאם הוא מסייע לחולי סרטן?

ריק סימפסון הוא אזרח קנדי שחלה בסרטן, רקח לעצמו שמן מצמח הקנאביס והכריז כי נרפא מהסרטן בזכות הטיפול באמצעות השמן שרקח. סימפסון קנה לעצמו אוהדים בכל העולם, חולי סרטן רבים משתמשים בשמן על פי מתכון שהוא פרסם ומדווחים כי לשמן סגולות רפואיות לטיפול בסרטן. שמן ריק סימפסון, המכונה גם שמן RSO ,הוא שמן עתיר קנבינואיד משנה התודעה, THC.  הוא אינו מוכר על ידי עולם המדע, מאחר שמעולם לא נבדק ברמה הקלינית. שמן זה אינו אינו נחשב לקנאביס רפואי המאושר לשימוש. השמן לרוב מופק בסביבה ביתית לא מפוקחת. מרבית שמני קנאביס רפואי מכילים אחוזים נמוכים של THC ואחוזים גבוהים של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה בקנאביס. בשמן ריק סימפסון, הרכיב העיקרי הוא THC בריכוזים גבוהים מאוד ( 80 ל-90 אחוזים).