ירוק עולה: כמה צרכני קנאביס רפואי יש בישראל?

מוציאים תפרחות קנאביס מקופסה

על פי פקודת הסמים, קנאביס חוקי בישראל למטרות רפואיות בלבד ורק עבור מחזיקי רישיון משרד הבריאות. בימים אלו משרד הבריאות מקדם רפורמה שתאפשר קבלת קנאביס רפואי במרשם רופא, אולם נכון לכתיבת שורות אלו, יולי 2023, היא טרם נכנסה לתוקף. למרות המגבלות על צרכני קנאביס, מספר דורשי הרישיון עולה בהתמדה מדי שנה. מה שהחל בכ- 7,000 רישיונות בשנת 2008, גדל במאות אחוזים עד היום. נכון למאי 23, בישראל יש 124,674 בעלי רישיון לקנאביס רפואי. מי הם ומדוע הם צורכים קנאביס? להלן נתונים עדכניים.

כמה? 

כמה מחזיקי רישיון לקנאביס יש בישראל?

קנאביס הוא צמח מרפא עתיק. עדויות לשימוש של בני אדם בקנאביס לצרכים רפואיים כמו שיכוך כאבים, ריפוי דלקות, להרגעת גוף ונפש, מצויות כבר ב-10,000 לפני הספירה. גם בעולם המודרני, לצד ראיות מדעיות אודות סגולותיו הרפואיות, הולכת ומתרחבת צריכתו למטרות רפואיות. בכל העולם, הנתונים מצביעים על מגמת צמיחה אדירה וגם בישראל, למרות המגבלות על צרכני הקנאביס, המספרים לא מפסיקים לטפס. על פי דו"ח משרד הבריאות, במאי 2023, היו בישראל 124,674 בעלי רישיונות לקנאביס רפואי. מדובר בעלייה של יותר מ-34,000 רישיונות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה שמשקפת את המגמות מאז הותר קנאביס רפואי בישראל. כפי שניתן לראות בגרף- העלייה נמשכת. 

למה?

מה הסיבות שבגללן צורכים קנאביס רפואי?

על פי נתוני דו"ח משרד הבריאות הסיבה השכיחה ביותר בגינה, מטופלים צורכים קנאביס, היא שיכוך כאבים- כאבים בשל מחלת הסרטן, כאבים נוירופתיים וכאבים כרוניים. 68,012 מכלל מחזיקי רישיון קנאביס רפואי, נוטלים אותו כדי לטפל בכאבים מהם הם סובלים.  במקום השני סיבות לצריכת קנאביס, תחת הכותרת "אחר", 22,133 צרכנים הנוטלים קנאביס מסיבות רפואיות שונות (קנאביס הוכח כיעיל לטיפול במגוון רחב של מחלות ובעיות בריאות) ובמקום השלישי, טיפול בפוסט טראומה והפרעות פסיכיאטריות. 4,491 מבעלי הרשיון הם חולים אונקולוגיים, למעלה מ-2000 מהמטופלים, צורכים קנאביס כדי להתמודד עם קרוהן וקוליטיס (דלקות במערכת העיכול)

מי? 

מי הם צרכני קנאביס רפואי בישראל?

מי הם בעלי רישיון לצריכת קנאביס רפואי בישראל? על פי הדוח של משרד הבריאות, ניתן לפלג אותם על פי הגיל – שכבת הגיל הגדולה ביותר של צרכני קנאביס היא בני 31 עד 40 המהווים, 16,778 מכלל מחזיקי הרישיון. במקום השני, בני 41-50, המהווים 15,200 מכלל מחזיקי הרישיון. במקום השלישי, בני 21 עד 30, המהווים 24,046 צרכנים ברישיון. בני הגיל השלישי, 51 עד 70 במקום הרביעי עם 14,661 צרכני קנאביס רפואי, ברישיון. 

איך?

כיצד ניתן לקבל רישיון לצריכת קנאביס רפואי?

מדיניות משרד הבריאות בישראל היא, במידה והטיפול הקונבנציונלי נכשל, קנאביס יכול להוות חלופה טבעית. המשרד קבע במסגרת נוהל 106, את רשימת המחלות המוכרות על ידו לטיפול בקנאביס רפואי. נוהל זה קובע את רשימת ההתוויות והתנאים לקבל רישיון, רק מי שעומד בהם, יכול לפנות לרופא מורשה (ישנה רשימת רופאים המורשים על ידי משרד הבריאות להנפיק רישיון לקנאביס רפואי). עד היום ניתן היה לצרוך קנאביס רפואי, רק בקבלת הרישיון. אולם ביוני 2023, העביר משרד הבריאות תקנות חדשות לפיהן ניתן יהיה לצרוך קנאביס רפואי על ידי מרשם רופא, ללא צורך בתהליך קבלת רישיון שהינו איטי ומסורבל. התקנות טרם נכנסו לתוקפן אבל עבור מטופלים רבים מדובר בבשורה שתסייע להם לקבל את הטיפול לו הם מייחלים.