הכירו את CBG,  הרכיב הפחות מפורסם בקנאביס:

בקבוקון ועלה קנאביס

למרות שהוא מצוי בריכוזים נמוכים בצמח הקנאביס (לרוב פחות מאחוז אחד), CBG מכונה גם "האמא של הקנבינואידים" וזאת בשל העובדה כי קנבינואידים רבים בצמח הקנאביס, החלו את דרכם כ-CBG. כמו אחיו THC ו-CBG, CBD פועל על גופנו באמצעות התקשרות לקולטנים הפרושים לאורך ולרוחב המערכת האנדוקנבינואידית. מערכת זו אחראית על מגוון רחב של תפקידים ביולוגים וכימיים בגוף ובניהם אמונה גם על  ויסות הגוף. בשנים האחרונות מתגברות הראיות לפיהן, כמו קנבינואידים אחרים בצמח, גם ל-CBG, סגולות רפואיות.

  • מהם קנבינואידים?
  • איך CBG נולד?
  • האם CBG בעל סגולות רפואיות? 
  • מה ההבדל בין CBG ל-CBD?
  • האם CBG בטוח לצריכה?

מהם קנבינואידים?

קנבינואידים, הם מולקולות המצויות בצמחים רבים בטבע וגם בצמח הקנאביס. אלו הן למעשה תרכובות כימיות, אשר כשהן נקשרות לגופנו, הן מפעילות קולטני קנבינואידים המצויים בכל המערכות החשובות של גופנו. עד היום התגלו למעלה מ-100 קנבינואידים בקנאביס. שני הנחקרים והמפורסמים ביותר בהם, הם THC, קנבינואיד שמשנה תודעה ו-CBD, קנבינואיד התרפויטי שאינו פסיכואקטיבי. גם גופנו  מייצר קנבינואידים, המכונים "אנדו-קנבינואידים". כאשר גופנו חסר אנדוקנבינואידים, ניתן לספק לו את החוסר באמצעות צריכת קנאביס. האופן בו קנבינואידים בקנאביס פועלים על המערכת האנדוקנבינואידית בגופנו, מאפשר טיפול במחלות ובעיות רפואיות רבות. 

איך CBG נולד?

 CBG, נוצר בקנאביס בשלבי הצמיחה הראשונים של הצמח ולכן הוא נחשב לאבי קנבינואידים בצמח. למעשה כל קנבינואידים בקנאביס, מתחילים את דרכם  כ-CBG, בטרם שלב הפריחה. בשלבי הפריחה משתחררים חומרים שהופכים את CBG לקנבינואידים אחרים כמו THC ו- CBD. התהליך מתרחש באמצעות פעילות אנזימים, עם חשיפתם לאור ולחום הם משנים את תצורתם (דקרבוקסילציה) והופכים מ-CBG לקנבינואידים אחרים. CBG, כמו סיבידי, אינו משנה תודעה ואינו גורם תחושת "היי". המחקר בנוגע לסגולותיו הרפואיות עוד בראשיתו, אולם, נראה כי הוא בעל פוטנציאל רפואי לטיפול בשורה של מחלות ובעיות בריאות

האם CBG בעל סגולות רפואיות?

למרות שהמחקר הנוגע לקנבינואיד זה עוד בחיתוליו, במחקרים מספר נמצא כי הוא בעל פוטנציאל רפואי לטיפול במחלות- פרקינסון, טרשת נפוצה, הנטינגטון ומחלות מעי דלקתיות. בסקירה מדעית שפורסמה ב-2021, החוקרים ציינו מספר מחקרים המצביעים על הפוטנציאל הרפואי של CBG לטיפול בהפרעות עצביות (פרקינסון, טרשת), סיוע לטיפול בדלקות ובכללן מחלות מעי וכן בעל יעילות להורדת לחץ דם, לסיוע לגלאוקומה ולשיפור הרגישות לאינסולין. כמו כן, לא נמצא במחקרים שנעשו עד כה, כי צריכת CBG גורמת תופעות לוואי שכן אינו משנה תודעה. בשנים האחרונות גובר העניין של עולם המדע בקנבינואיד זה. עם התרחבות המחקר אודותיו, ניתן להעריך כי בעתיד יופקו זנים עשירים ב-CBG ומידת השפעתו וסגולותיו הרפואיים, יתבררו יותר.

מה ההבדל בין CBG ל-CBD? 

שניהם אינם משני תודעה ושניהם ניחנו בסגולות תרפויטיות. עם זאת, בעוד CBG הוא מקורם של הקנבינואידים כולם ולכן אחרי שלב הפריחה נשאר מעט מאוד ממנו בצמח, לסיבידי יש נוכחות של 30 אחוז בצמח הקנאביס. לכן, במרבית הזנים של קנאביס רפואי, ימצא מינון נמוך מאוד של CBG, ומינון גבוה יותר של CBD. בעוד תעשיית הקנאביס העולמית מציעה מגוון רחב של מוצרי צריכה מבוססי CBD, במקרה של CBG, יש פחות אופציות. עם זאת, התעשייה כבר מציעה מוצרים עשירים ב-CBG כמו שמנים, משחות ותרסיסים.

האם CBG בטוח לצריכה? 

מחקרים שבחנו את השפעותיו של CBG על בני אדם, לא מצאו עד כה, ראיות המצביעות על סכנה או תופעות לוואי, עם זאת המחקר כאמור בראשיתו. מאחר שאינו משנה תודעה, ההנחה היא כי בדומה ל-CBD, תופעות הלוואי זניחות ולרוב חולפות מהר. בסקר שפורסם ב-2022, בכתב העת "מחקר קנאביס וקנבינואידים", נשאלו מטופלים אשר צורכים שמן CBG, האם צריכתו גרמה להם תופעות לוואי. התשובות הצביעו על תופעות לוואי זניחות כמו יובש בפה, עייפות, שינויים בתחושת הרעב ויובש בעיניים.