קנאביס – מגביר התשוקה של הטבע

זוג מסתכל אחד על השני בחושניות

בני האדם נהגו לצרוך קנאביס כבר בימי קדם. הן כדי לרפא ולטפל במחלות והן למטרות פנאי ושעשוע, בניהן גם לצורך הגברת החשק והסיפוק המיני. אולם השפעתו האמיתית של קנאביס על החשק, העוררות והסיפוק המיני נבחנה ברצינות רק בעת המודרנית, באמצעות מחקרים מדעיים. מחקר חדש של אוניברסיטת מזרח קרוליינה, שנשען על נתונים שנאספו מ-811 משתתפים מבוגרים ( 18-85), באמצעות כלי סקר מקוון "Qualtrics" בחן את השפעת קנאביס על התפקוד המיני והתוצאות מאוד מעניינות, בעיקר בקרב נשים. 

המירוץ לאורגזמה:

תפקוד מיני הוא  שם כולל לכלל התגובות הפיזיולוגיות הקשורות בפעילות מינית וכוללות, תשוקה, התרגשות, ובשיאה אורגזמה, או סיפוק מיני – סיפוק מיני כולל סיפוק רגשי ופיזי כאחד. חושניות כוללת את ההשפעות החושניות השונות (מגע, טעם, ריח, צליל וראייה) הקשורות למין. המחקר שפורסם בינואר 2023, בכתב העת Journal of Cannabis Research, ביקש לבחון את השפעת צריכת קנאביס על כל העיל בקרב גברים ונשים מבוגרים. מבין 811 המשתתפים במחקר, כמעט 65 אחוזים היו נשים.  רוב המשתתפים דיווחו שהם בקשר מיני מונוגמי ( 73 אחוזים). לתוצאות המחקר עשויות להיות השלכות רפואיות על טיפול אפשרי בקנאביס להפרעות בתפקוד המיני, במיוחד בקרב נשים.

סקס וקנאביס:

כאמור המחקר נעשה באמצעות איסוף נתונים של משתתפים בוגרים. החוקרים הפנו אליהם את השאלות הבאות: האם ישנם הבדלים בין גברים ונשים המשתמשים בקנאביס ותפיסותיהם לגבי חשק מיני, עוצמת אורגזמה וסיפוק מיני? (ב) האם קנאביס משפיע על יכולתם של גברים להשיג ולשמור על זקפה? האם שימוש בקנאביס משפיע על תדירות האורגזמה של נשים? כיצד שימוש בקנאביס משפיע על ההנאה בזמן אוננות?  איזו השפעה יש למין, גיל, משך השימוש בקנאביס, על חיזוי התפקוד המיני וסיפוק? התוצאות הראו מתאם גבוה בין צריכת קנאביס לשיפור התפקוד והסיפוק המיני: למעלה מ-70% מהמשתתפים דיווחו על עלייה בחשק המיני וכן בעוצמת האורגזמה שחוו. 62 אחוזים מהמשתתפים ציינו שקנאביס מגביר את חוש הטעם שלהם ואת העונג במגע. לא נמצאה השפעה של הגיל על ההנאה המינית. 62 אחוזים מהנשאלים דיווחו שקנאביס משפר את עוצמת האורגזמה גם באוננות. בסך הכל, התוצאות הצביעו על כך שגברים ונשים כאחד תפסו ששימוש בקנאביס מגביר את תפקודם המיני ואת שביעות הרצון שלהם מיחסי המין, במיוחד בהיבט של הגברת התשוקה ועוצמת האורגזמה. 

נשים וקנאביס:

בספרות הרפואית והמדעית קיים אי שייויון בנוגע לאורגזמה בין נשים לגברים. זאת משום, שאורגזמות פחות עקביות עבור נשים לעומת גברים. בעוד יותר מ-90% מהגברים מדווחים בדרך כלל על חווים אורגזמה במהלך יחסי מין, פחות מ-50% מהנשים חוות אורגזמה באופן קבוע במהלך קיום יחסי מין ורק 6% דיווחו שחוו תמיד אורגזמה במהלך יחסי מין. המחקר הנוכחי מדגיש את התפקוד המיני ואת הסיפוק המיני של הפרט ומתייחס לצורך לחקור אפשרויות שיעזרו לנשים לחוות אורגזמות קבועות יותר. אפשרות אחת להגדלת תדירות האורגזמות היא קנאביס, על ידי הגברת ההנאה המינית  של נשים. תוצאות אלו תומכות במחקרים קודמים המצביעים על השלכות מיניות מועילות, במיוחד עבור נשים . כך למשל, במחקר שפורסם ב-2019 ב- ORIGINAL RESEARCH WOMEN'S SEXUAL HEALTH  נשאלו 373 נשים אודות השפעת צריכת קנאביס על יחסי המין שלהן.  127 מהן דיווחו על שימוש בקנאביס לפני קיום יחסי מין ובהתאמה על אורגזמות ביחס גבוה יותר מנשים שלא צרכו קנאביס לפני כן. החוקרים קבעו כי קנאביס עשוי להיות  כלי חשוב לסייע לשיפור התפקוד המיני של נשים.

מדוע קנאביס מסייע לשיפור התפקוד המיני?

כאשר אדם צורך קנאביס, קנבינואידים בצמח מפעילים קולטנים במערכת האנדוקנבינואידית באופן אשר מסייע בהגברת העוררות ההנאה ממין. השפעת קנבינואידים על המערכת האנדוקנבינואידית (מערכת שאמונה על תהליכים ביולוגים רבים בגוף ובהם גם שמירה על איזון הגוף), מביאה להרפיית שרירים, הרגעה, הגברת זרימת הדם. אלו מסייעים לשיפור התפקוד המיני. במאמר שפורסם בשנת 2014 ב BioMed Research International, נטען כי קנאביס מסייע לזרימת דם טובה יותר לפין לצורך האקט המיני לעלייה  ברמת הטסטוסטרון . למרות התוצאות המעודדות הקשר בין קנאביס להנאה וסיפוק מיני עוד דורש מחקרים נוספים, אולם רצף הראיות שנצבר עד כה מצביע על הפוטנציאל הגבוה של קנאביס לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני.