צ'כיה בדרך ללגליזציה של קנאביס:

נוף עם דגל של צ׳כיה

האנושות צועדת עם הקנאביס כבר שנים ארוכות, עוד מימי קדם. מעמדו של הצמח עבר טלטלות לאורך ההיסטוריה. אם בעבר הוא שימש כוהנים לטקסי דת והיה נהוג לצריכה בקרב אצילים ומלכים, בעידן המודרני (שנות ה-30 של המאה הקודמת), ירד קרנו, הוא נתפס כסם הזייתי והוצא מחוץ לחוק. בעשורים האחרונים, לאור הגילויים המדעיים על סגולותיו הרפואיים של קנאביס, הצמח הירוק עשה קאמבק. בכל שנה מצטרפות עוד ועוד מדינות למהפכת הלגליזציה. ועד שהכדור כולו יהיה ירוק, להלן הצעת החוק הצ'כית שתשנה את מעמד הקנאביס במדינה: 

עד 5 גרם קנאביס ביום: 

טיוטת הצעת חוק שהועלתה בקונגרס הצ'כי באפריל 2023, יחידים המבקשים לצרוך קנאביס למטרות פנאי, יורשו לרכוש עד 5 גרם קנאביס ביום. הצרכנים יאלצו על פי הצעת החוק להירשם במסד נתונים ממשלתי, והמגדלים והמשווקים, ישלמו עמלות ומיסים שנתיים. על פי הערכות לגליזצית קנאביס בצ'כיה תכניס לקופת המדינה כ-2 מיליארד דולר. הדיונים על הצעת החוק הזו יערכו בפרלמנט הצ'כי במהלך שנת 2023 ויישומו של החוק החדש יחל ב-2024. 

מעמד הקנאביס בצ'כיה עד היום:

קנאביס אינו חוקי בצ'כיה. מדיניות זו מאפיינת את ארצות מזרח אירופה שגילו פחות סובלנות כלפי קנאביס מאלו שבמערב היבשת. ב-2013, צ'כיה אפשרה שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים בלבד, אך צריכתו למטרות הנאה ופנאי, נותרה פעילות פלילית מחוץ לחוק. הצעת החוק החדשה נוסחה לאחר שבממשלת צ'כיה הבינו את הערך של אסדרת שוק הקנאביס במדינה. הן מבחינת ההכנסות הכלכליות למשק והן משום שהדבר יאפשר פיקוח הדוק על איכותו של הקנאביס שהצ'כים צורכים. על פי ההערכות בצ'כיה ישנם יותר ממיליון צרכני קנאביס, אשר רוכשים אותו בשוק השחור. 

ומה אומרים המתנגדים בצ'כיה?

כשעוסקים בקנאביס, הדעה תמיד נחלקת בין אלו התומכים בלגליזציה לאלו מתנגדים לה. בצ'כיה המתנגדים להצעת החוק,  טוענים שהיא לא תחסל את השוק השחור של מכירת קנאביס. חמור מכך, לדידם, לגליזציה של קנאביס תכניס יותר צעירים למעגל צריכתו. כמו כן, הם מביעים חשש מסיכונים בריאותיים הקשורים לצריכת קנאביס. בוויכוח הזה שמתנהל בצ'כיה ובמדינות נוספות בעולם, נשאלת השאלה כיצד תכריע ממשלת צ'כיה. על פי ההערכות להצעת החוק ימצא רוב וקרוב מאוד ניתן יהיה לרכוש קנאביס ללא חשש גם בצ'כיה.